جک و پاوریونیت آسانسور هیدرولیک

در این نوشته جک و پاوریونیت بعنوان اجزای اصلی آسانسور هیدرولیک جهت شناخت کلی مورد بررسی قرار گرفته اند. آسانسور هیدرولیک، وسیله ای است که در آن انتقال نیرو برای حرکت از طریق سیستم هیدرولیک صورت می گیرد. در آسانسور هیدرولیک، حرکت جک به صورت مستقیم یا غیرمستقیم باعث حرکت کابین آسانسور می شود. برای جابجایی جک لازم است تا جریان روغن از طریق پمپ پیستون را حرکت دهد. پمپ بوسیله الکتروموتور به گردش در می آید و شیرهای کنترل جریان روغن را تنظیم می کنند.

بنابراین، پمپ، الکتروموتور و شیرهای کنترل که مجموعه پاوریونیت را تشکیل می دهند نقش تامین نیرو برای حرکت جک را دارند. بر این اساس، آشکار است که مهمترین تجهیزات آسانسور هیدرولیک جک و پاوریونیت هستند. در این مطلب به صورت خلاصه جک و پاوریونیت آسانسور هیدرولیک مورد بررسی قرار می گیرد.

جک و پاوریونیت

طراحی، ساخت و نصب تجهیزات آسانسور هیدرولیک یک رشته تخصصی کاملا مجزا از هیدرولیک صنعتی است. اجزا، مدار و بسیاری از عملکردها در سیستم های هیدرویک صنعتی با سیستم های هیدرولیک آسانسور متفاوت است. از جمله مهمترین موارد می توان به عملکردهای ایمنی و همچنین عملکردهای مرتبط با مطلوبیت حرکت آسانسور اشاره کرد.

یکی از مهمترین موارد در تامین جک و پاوریونیت، بررسی این نکته است که سازنده جک و پاوریونیت، تخصص، دانش فنی و تجربه کافی در زمینه آسانسورهای هیدرولیک را دارا باشد. بسیاری از متخصصین هیدرولیک صنعتی هیچ گونه تخصصی در زمینه تجهیزات آسانسور هیدرولیک ندارند.

عملکرد جک و پاوریونیت

در آسانسورهای هیدرولیک، معمولا یک یا دو جک، بصورت قائم به روش مستقیم (با اتصال صلب) یا غیرمستقیم (به واسطه طناب فولادی یا زنجیر) به کابین متصل شده اند. جک از طریق خط انتقال سیال (لوله های صلب یا شیلنگ هیدرولیک) به پاوریونیت که واحد تامین قدرت و کنترل حرکت است مرتبط می شود. موتور باعث گردش پمپ می شود. پمپ هیدرولیک  با مکش روغن از داخل مخزن، جریان را به سمت جک هدایت می کند. شیر کنترل جریان روغن را تنظیم و تعدیل می نماید.

روغن از طریق لوله ها یا شلنگ ها به جک می رسد و پیستون (یا شفت) جک را به سمت بالا هل می دهد. در نتیجه کابین آسانسور به سمت بالا هدایت می شود. در مسیر پایین آمدن، شیر کنترل مجرای بازگشت را باز کرده و جریان روغن به سمت مخزن پاوریونیت هدایت می شود. در نتیجه جک و کابین آسانسور به سمت پایین حرکت می کنند.

هماهنگی جک و پاوریونیت

جک و پاوریونیت می توانند از سازندگان جداگانه تامین شوند ولی نکته مهم هماهنگی بین اجزا و مشخصات فنی آن ها است. سایز جک، فشار حداقل استاتیک، فشار حداکثر استاتیک، فشار کاری سیستم، فشار دینامیک در این رابطه اهمیت ویژه ای دارند. همچنین، نوع پورت ها، نوع اتصالات، گنجایش مخزن، ظرفیت پمپ و موتور و … از جمله مواردی هستند که می بایست در این خصوص مورد توجه قرار گیرند. برای مطالعه مقالات بیشتر، وبلاگ هوپاد لیفت را مشاهده کنید.

جک و پاوریونیت

نقش جک و پاوریونیت در کیفیت حرکت آسانسور

عملکرد آسانسور در شروع و توقف، افزایش سرعت، کاهش سرعت، حرکت با سرعت هم سطح سازی و دقت هم سطح شدن با کف طبقات، منعکس کننده کیفیت حرکت آسانسور است. کیفیت حرکت در آسانسورهای هیدرولیک به جک و پاوریونیت بستگی دارد. در این رابطه مهمترین نقش را شیر کنترل در پاوریونیت ایفا می کند. گرچه اجزای بسیاری در کیفیت حرکت آسانسور تاثیر دارند. در این رابطه موارد زیر مورد توجه قرار می گیرند:

  1. در محاسبات و طراحی، محدوده فشار بهینه ای که اجزای قدرت و کنترل در آن بهترین عملکرد را دارند باید تعیین و لحاظ شود. حدود بهینه فشار کاری اجزای گوناگون با هم متفاوت است.
  2. شیر کنترل باید از عملکردهای مورد نظر (سافت استارتر، سافت استاپر، شتاب افزایشی، شتاب کاهشی، سرعت هم سطح سازی) پشتیبانی کند. بدیهی است دقت عملکرد شیر کنترل در این بخش متضمن کیفیت بالای حرکت آسانسور خواهد بود. در اینجا اهمیت یک شیر کنترل با کیفیت مشخص می شود.
  3. نوع پمپ و کیفیت عملکرد آن نقش مهمی در حرکت آسانسور دارد. پمپ های اسکرو در کل گزینه بهتری برای آسانسورهای هیدرولیک می باشند. گرچه نوع آنها، کیفیت عملکردشان و محاسبات صحیح در انتخاب آنها بسیار تاثیر گذار است.
  4. تجهیزات با عملکرد ضعیف و نامرغوب و نمونه های تقلبی و غیر اصلی، حرکت مطلوبی نخواهند داشت.
  5. تجهیزات بسیار با کیفیت و مرغوب با بهترین عملکردها، باید توسط متخصصین کارآزموده و مسلط به این رشته، طراحی، انتخاب و مونتاژ شوند. در غیر اینصورت احتمالا آسانسور حرکت خوبی نخواهد داشت.

تجهیزات هیدرولیک صنعتی به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای کاربرد آسانسور نیستند. گران قیمت ترین و با کیفیت ترین آنها نمی توانند کیفیت مناسب و ایمنی لازم برای حرکت آسانسور فراهم کنند.

جک آسانسور

جک در آسانسورهای هیدرولیک بازوی حرکت کابین است. چون جک در آسانسور به صورت قائم نصب می شود، طراحی جک به صورت یکطرفه است. شفت فولادی که یا استوانه ای توپر است و یا در اغلب موارد یک لوله فولادی که جداره آن طی عملیاتی خاص با دقت بالا صیقلی شده داخل سیلندر حرکت می کند. جک ها یا از نوع دفنی هستند که در زیر کابین در مرکز چاهک حفر شده اند و یا در کنار کابین به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مستقر می شوند. در غالب موارد، جک ها عملکردی فشاری دارند و در برخی موارد به صورت کششی طراحی می شوند تا از وزنه های تعادل برای کمک به حرکت کابین استفاده شود.

نصب جک زیر مستقیم

انواع جک آسانسور

از نظر ساختاری عموما، جک آسانسور از نوع شناور (بدون پیستون) و با عملکرد یک طرفه است. جک ها می توانند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم نصب شوند. طراحی جک می تواند به صورت تک مرحله ای و یا تلسکوپی دو یا سه مرحله ای باشد. همچنین جک ها با توجه به مشخصات و شرایط محل نصب می توانند به صورت دو تکه تحویل داده شوند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد ساختار و انواع جک آسانسور پیشنهاد می شود به مقاله انواع جک آسانسور در همین سایت مراجعه کنید.

شیر ایمنی ترکیدگی در جک آسانسور

شیر ایمنی ترکیدگی یا راپچر ولو مهمترین قطعه ایمنی آسانسور هیدرولیک است که در ورودی جک آسانسور نصب می شود. در شرایطی که به دلیل نشتی عمده یا ترکیدگی مجاری روغن این شیر ترکیدگی با بستن مجرای جک، مانع سقوط آن می شود.

برای آشنایی بیشتر با شیر ایمنی ترکیدگی پیشنهاد می شود به مقاله شیر ایمنی ترکیدگی در همین سایت مراجعه کنید. شرکت بلین آلمان یکی از تولید کنندگان معتبر و پیشگام راپچر ولو در دنیا است. برای دریافت اطلاعات فنی می توانید کاتالوگ راپچر ولو شرکت بلین آلمان را مطالعه کنید.

جک و پاوریونیت

پاوریونیت آسانسور

پاوریونیت آسانسور هیدرولیک، واحد تامین قدرت، ایجاد و کنترل حرکت آسانسور است و شامل قطعات و متعلقات گوناگونی است که هر یک عملکردی منحصر به فرد در سیستم داشته و با یکدیگر در ارتباط هستند. در ادامه اجزا و قطعات اصلی پاوریونیت ها آورده شده است.

برای مطالعه مقالات بیشتر، وبلاگ هوپاد لیفت را مشاهده کنید.

پاوریونیت آسانسور هیدرولیک

انواع پاوریونیت آسانسور

پاوریونیت ها بسته به نوع تجهیزاتی که در آنها به کار رفته متفاوت هستند. معمولا در حالت کلی پاوریونیت ها به سه گروه عمده پاوریونیت با شیر کنترل مکانیکی، پاوریونیت با شیر کنترل الکترونیکی و پاوریونیت برپایه درایو تقسیم می شوند. هر یک از گروه های عنوان شده بسته به مشخصات فنی و نوع تجهیزات انواع گوناگونی دارند. برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع جک و پاوریونیت آسانسور هیدرولیک پیشنهاد می شود به مقاله انواع پاوریونیت آسانسور هیدرولیک در همین سایت مراجعه کنید.

مخزن در پاوریونیت آسانسور

مخزن، محل نگهداری روغن مورد نیاز در حرکت سیستم است. و به نحوی طراحی می شود که کلیه اجزای پاوریونیت در محل مناسب داخل و یا روی آن تعبیه شوند. به عبارتی مخزن پاوریونیت نقش بدنه آن را دارد و باید از استحکام کافی برخوردار باشد.

الکتروموتور در پاوریونیت آسانسور

کارکرد اصلی الکتروموتور تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی برای حرکت دورانی است. الکتروموتور وظیفه اصلی چرخش بخش متحرک پمپ را دارد و نیروی لازم برای حرکت آسانسور را فراهم می آورد. در پاوریونیت می توان از الکتروموتورهای مستغرق (داخل مخزن) یا الکتروموتورهای اصطلاحا خشک (بیرون مخزن) استفاده کرد. سرعت گردش، توان الکتروموتور، ولتاژ و شدت جریان، از جمله شاخص های کلیدی در انتخاب الکتروموتور هستند.

جک و پاوریونیت آسانسور هیدرولیک

پمپ در پاوریونیت آسانسور

پمپ به منزله قلب آسانسور وظیفه ایجاد جریان روغن را برعهده دارد. پمپ با جاری کردن روغن از مخزن به سمت جک باعث حرکت شفت و در نهایت بالابردن کابین آسانسور می شود.

بمنظور اطلاعات بیشتر درباره قیمت پاوریونیت آسانسور و عوامل موثر در خرید پاوریونیت پیشنهاد می شود مقاله قیمت پاوریونیت آسانسور را مطالعه فرمایید.

پمپ پاوریونیت آسانسور هیدرولیک

شیر کنترل در پاوریونیت آسانسور

بلوک شیر کنترل را شاید بتوان مهمترین وسیله در یک آسانسور هیدرولیک قلمداد نمود. شیر کنترل اجازه ورود روغن از سمت پمپ به جک برای حرکت جهت بالا و برعکس اجازه ورود روغن از جک به مخزن برای حرکت جهت پایین آسانسور را در زمان مقتضی و به اندازه لازم می دهد. شیرهای کنترل بسته به عملکردها و قابلیت هایی که دارند می توانند شروع حرکت و توقف نرم آسانسور و تغییرات در سرعت حرکت برای ایجاد کیفیت مطلوب حرکت در آسانسور را تامین کنند. اگر مایل هستید اطلاعات کاملی درباره انواع شیرهای بلین، مشخصات فنی و کاربردهای آن به دست آورید،  مقاله بررسی همه جانبه شیرهای بلین را حتما مطالعه کنید.

محاسبات جک و پاوریونیت آسانسور هیدرولیک

محاسبات فنی جک و پاوریونیت آسانسورهای هیدرولیک چند وجه دارد. اولین وجه آن را می توان چهارچوب استاندارد آسانسور هیدرولیک دانست. خطوط راهنما و کدهای استاندارد، مرجع تصمیم گیری در رابطه با نحوه طراحی و پارامترهای آن خواهد بود. ضرایب اطمینان و فاکتورهای ایمنی باید در انطباق با الزامات استاندارد در فرایند محاسبات لحاظ شوند.

وجه دوم طراحی و محاسبات، اصول و مبانی آسانسور است. محاسبات فنی جک و پاوریونیت بخشی از فرایند طراحی یک آسانسور کامل است. در این فرایند دانش فنی و مهندسی عمومی آسانسور و تخصص و تجربه در این زمینه به کار گرفته می شود.

وجه سوم محاسبات جک و پاوریونیت به اصول و مبانی طراحی سیستم های هیدرولیک و سیالات باز می گردد. محاسبات دقیق فشار استاتیک، فشار دینامیک، جریان، توان هیدرولیک و … در این بخش پردازش می شوند.

شیر بلین پاوریونیت آسانسور هیدرولیک

جک و پاوریونیت با شیر بلین

تجهیزات کنترل و ایمنی شرکت بلین Blain که به صورت اختصاصی برای آسانسورهای هیدرولیک طراحی و ساخته شده است در رده با کیفیت ترین، دقیق ترین و ایمن ترین محصولات در کلاس جهانی است. شرکت های بزرگ و کوچک بسیاری در سراسر دنیا (از جمله کشور ایران) در زمینه ساخت پاوریونیت و جک با تجهیزات بلین فعالیت دارند. اما با وجود استفاده از محصولاتی یکسان و البته با کیفیت، پاوریونیت ها بسیار متفاوت عمل می کنند. بنابراین لازم است در انتخاب و خرید تجهیزات هیدرولیک با سیستم های بلین دقت کافی بعمل آید.

برخی از عوامل نزول کیفیت:

در اینجا لیستی از دلایل اینکه چرا محصولات بسیاری از سازندگان پاوریونیت در نهایت بی کیفیت، با عملکرد ضعیف و غیر ایمن هستند آورده شده است:

  1. بسیاری از تولیدکنندگان پاوریونیت تخصص لازم در این زمینه را ندارند. این کار مستلزم دانش فنی بالایی در زمینه مهندسی آسانسور، مهندسی هیدرولیک و آشنایی کامل به محاسبات و طراحی سیستم های پاوریونیت است.
  2. بسیاری از تولید کنندگان، امکانات و نیروهای فنی و مهندسی کافی برای انجام این کار را ندارند و صرفا بر اساس تجربیات محدود و پرس و جو کار را دنبال می کنند!
  3. بسیاری از تولیدکنندگان، حتی تفاوت مدل های مختلف محصولات، روش صحیح انتخاب تجهیزات، جداول مهندسی مربوطه را نمی دانند!
  4. برخی از تولید کنندگان آگاهانه یا نا آگاهانه از لوازم و تجهیزات غیر اصلی و تقلبی استفاده می کنند.
  5. برخی از تولید کنندگان امکانات کافی برای کنترل کیفیت محصول، انجام تست های عملکردی تجهیزات و تنظیمات اولیه را ندارند یا به این موضوعات اهمیتی نمی دهند.
  6. برخی از تولید کنندگان صرفا برای کاهش قیمت و هزینه ها، برخی از عملکرد های ضروری و تجهیزات جانبی لازم را حذف می کنند که این کار عملکرد آسانسور را کاهش می دهد و از نظر ایمنی بسیار خطرناک است.

جک و پاوریونیت هوپاد لیفت با تجهیزات اصلی بلین آلمان

هوپاد لیفت تجهیزات هیدرولیک آسانسور شامل جک و پاوریونیت را با سیستم های کنترل و ایمنی بلین blain آلمان ارائه می نماید. در هوپاد لیفت، محاسبات فنی و طراحی در انطباق با استانداردهای ایمنی و فنی آسانسور هیدرولیک به دقت دنبال می شود. محاسبات و انتخاب تجهیزات، دقیقا بر اساس دستورالعمل های شرکت بلین صورت می گیرد. انتخاب اسپول های شیر کنترل و نوع شیرها، کاملا بر اساس پارامترهای هر پروژه به صورت اختصاصی انجام شده و کلیه عملکردها تست و کنترل می شود.

پاوریونیت آسانسور هیدرولیک

بدنه پاوریونیت های هوپاد لیفت با استفاده از مدلسازی کامپیوتری طراحی شده و با بکارگیری ماشین آلات cnc عملیات کاتینگ و فولدینگ انجام شده و در نهایت با رنگ الکترواستاتیک پوشش می گیرد. انواع تست های نشتی، تست های فشار استاتیک و فشار مضاعف، با لحاظ نمودن ضرایب اطمینان استاندارد پیش از ارائه محصول انجام می شود.

همچنین یکی از اصول محوری فعالیت های ما در هوپاد لیفت، حصول اطمینان از اصالت تجهیزات مورد استفاده است. تجهیزات غیراصلی و تقلبی، نه تنها کاهش عملکرد آسانسور را در پی خواهند داشت بلکه، می توانند منجر به بروز حوادثی ناگوار و جبران ناپذیر در کاربری و سرویس آسانسور شوند. حداکثر تلاش مجموعه هوپاد لیفت، در جهت ارتقای کیفیت و کارآمدی محصولات خود، جک و پاوریونیت آسانسور های هیدرولیک است. برای مشاهده و اطلاعات بیشتر تجهیزات آسانسور هیدرولیک هوپاد لیفت را مشاهده کنید. 

پرسش های متداول جک و پاوریونیت

راپچر ولو یا شیر ایمنی ترکیدگی مهمترین قطعه ایمنی آسانسور هیدرولیک است. شیر ترکیدگی در مجاورت پورت جک هیدرولیک نصب می شود و در صورت ترکیدگی شلنگ هیدرولیک مانع سقوط آسانسور می شود.

جک و پاوریونیت هیدرولیک باید به ادوات گوناگونی برای حصول اطمینان از ایمنی لازم مجهز باشند. شیر ایمنی ترکیدگی، شیر کنترل فشار، شیر ایمنی تعلیق، شیر ایمنی قفل برگشت، سوییچ های فشار، هندپمپ، شیر دستی اضطراری، شیر انسداد خط جریان و … قطعات و ادوات دیگر هر یک در ایمنی آسانسور هیدرولیک نقش مهمی دارند.

پمپ در سیستم هیدرولیک، جریان روغن را ایجاد می کند. یک تصور کاملا اشتباه این است که پمپ در سیستم فشار ایجاد می کند. این برداشتی کاملا اشتباه است.

الکتروموتور با تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی، نیروی لازم برای گردش پمپ را تامین می کند.

آسانسور هیدرولیک روملس MRL

آسانسور هیدرولیک روملس MRL

آسانسور هیدرولیک روملس MRL آسانسورهای روملس یا بدون موتورخانه مدت ها است که جای خود را در صنعت آسانسور و ساختمان باز کرده اند. انواع آسانسور کششی روملس معروف هستند. در حالیکه در سایه بسیاری از اشتباهات و … انواع آسانسور هیدرولیک روملس MRL کمتر شناخته شده اند. در ادامه بصورت خلاصه با این نوع […]

جک هیدرولیک آسانسور

جک هیدرولیک آسانسور

در این نوشته کلیاتی در رابطه با جک هیدرولیک آسانسور نگارش شده است. ابتدا سیستم هیدرولیک و جک های هیدورلیک تعریف شده است. سپس به بررسی و شناخت جک های آسانسور هیدرولیک از نظر ساختار، اجزا و مشخصات فنی کلیدی پرداخته شده است.

جک آسانسور هیدرولیک

انواع جک آسانسور

انواع جک آسانسور را می توان بر مبنای مدل نصب طبقه بندی کرد. مدل نصب، مشخص کننده تعداد جک، موقعیت جک و روش اتصال آن است.