انواع جک آسانسور هیدرولیک

اولین گام در طراحی آسانسور هیدرولیک تعیین مدل نصب است. انواع جک آسانسور را می توان بر مبنای مدل نصب طبقه بندی کرد. مدل نصب آسانسور، مشخص کننده تعداد جک، موقعیت جک و روش اتصال جک به کابین است. در این مقاله به مدل‏ ها‏ی نصب آسانسور هیدرولیک پرداخته می‏ شود. در ابتدا عوامل تعیین کننده سیستم آسانسور مورد بررسی قرار می گیرد. در ادامه انواع جک به صورت جداگانه شرح داده می شوند. در انتها بصورت خلاصه به قیمت، کاربرد و نکاتی در رابطه با انتخاب جک آسانسور هیدرولیک پرداخته می شود.

جک آسانسور هیدرولیک

جک آسانسور و چگونگی عملکرد آن

جک آسانسور هیدرولیک شامل اجزای اصلی پیستون (شفت)، سیلندر و شیر ایمنی ترکیدگی است. به جز این موارد متعلقات و ادوات دیگری نظیر انواع اتصالات هیدرولیکی و مکانیکی، شیر هواگیری، مجرای تخلیه روغن سرریز و مواردی از این دست بسته به نوع جک و شرایط بهره برداری معمولا به جک الحاق می شوند.

پیستون جک آسانسور، استوانه ای است تو خالی (یا توپر) که داخل سیلندر قرار گرفته و قسمت انتهایی آن به کابین (یا به مجموعه فلکه یا چرخ زنجیر) متصل می‏شود. پیستون براثر فشار روغن جابه جا شده و موجب حرکت کابین می‏شود. سطح بیرونی پیستون باید کاملا صیقلی بوده و در برابر فشارهای ناشی از بارهای استاتیكی و دینامیكی مقاومت کافی داشته باشد.

در برخی موارد از جمله مناطق مرطوب سطح پیستون با کروم آبكاری می‏شود که موجب مقاومت بیشتر پیستون در برابر خراش و زنگ زدگی می‏شود.  اگرچه این کار مشکلات دیگری در پی خواهد داشت و ترجیح داده می شود تا در صورت امکان از شفت های سنگ خورده استفاده شود. جک های ساخت هوپاد لیفت، مخصوص آسانسور هیدرولیک طراحی شده و در اغلب موارد شفت جک، لوله های فولادی با سطح سنگ خورده در انطباق با الزامات ایمنی و کیفیت ساخته می شوند.

نحوه اتصال انواع جک آسانسور

در ابتدا باید نحوه اتصال جک به فریم کابین آسانسور مشخص شود. این اتصال میتواند بصورت مستقیم یا غیرمستقیم طراحی شود. در سیستم جک مستقیم، جک بصورت مستقیم و بدون واسطه به کابین (یوک یا کارسلینگ) متصل می‏شود. در سیستم جک غیرمستقیم، جک و کابین با واسطه (سیم بکسل) و بصورت غیرمستقیم متصل می‏شوند. در این سیستم، یک فلکه بر روی جک قرار گرفته که رشته‏ ها‏ی سیم بکسل از روی آن عبور داده می‏شوند. سیم بکسل (طناب فولادی) از یک سر به یک تکیه گاه ثابت (مانند پایه جک) محکم شده و از سمت دیگر به کابین (کارسلینگ) مهار می‏ شوند.

جانمایی انواع جک آسانسور

جک می ‏تواند در کنار کابین و یا در زیر آن نصب شود. چنانچه جک در زیر کابین نصب شود که به آن مدل جک مرکزی نیز گفته می‏شود، لزوما سیستم مستقیم خواهد بود. در روش جک در کنار، سیستم می تواند بصورت مستقیم یا غیرمستقیم طراحی شود.

تعداد جک آسانسور

به تناسب ظرفیت بار و وزن و ابعاد کابین آسانسور در طراحی سیستم می‏توان از یک یا دو جک استفاده کرد. در سیستم ‏ها‏ی خاص، تعداد جک‏ ها‏ می‏ تواند بیشتر شود ولی در حالات معمول، آسانسورهای یک جک در اکثر موارد و آسانسورهای جک دوبل (دو جک) کاربرد عام دارند.

انواع جک هیدرولیک آسانسور

مدل جک در زیر مستقیم

در این مدل، عموما یک جک در زیر کابین و به صورت مستقیم 1:1 نصب می‏ شود. در مدل جک در زیر مستقیم، طول مسیر جابجایی کابین و کورس حرکت جک برابر است. بنابراین سرعت حرکت کابین آسانسور و سرعت حرکت جک نیز برابر خواهد بود. همچنین کل نیرویی که به جک وارد می‏شود برابر وزن بار و کابین می‏باشد.

در این مدل، باید حفره ای به ارتفاع حدودا برابر کورس جک، در زیر کابین ایجاد شود تا پوسته جک (سیلندر) داخل آن قرار گیرد. این حفره باید از نظر نفوذ آب و رطوبت ایزوله شود. ایجاد چنین حفره ای در زیر چاه آسانسور و نصب جک داخل آن را می‏توان از جمله مشکلات این روش عنوان کرد. برای کسب اطلاعات در رابطه با نحوه اجرا و محاسبات حفره جک راهنمای نصب جک زیر مستقیم را مطالعه کنید.

این روش مزایای قابل توجهی برای آسانسورهای سنگین یا حجیم مانند آسانسورهای خودروبر و باری پیش رو قرار می‏دهد. مهمترین امتیاز این روش، استقرار جک در مرکز ثقل کابین است. در این مدل ریل‏ ها‏ به صورت راهنما عمل کرده و فشار کمتری متحمل می‏ شوند. برای مشاهده اطلاعات فنی بیشتر در این زمینه صفحه جک زیر مستقیم را مشاهده کنید.

جک زیر مستقیم

جک زیر مستقیم

مدل جک در کنار غیرمستقیم

در این مدل، جک در کنار کابین و به‏ صورت غیرمستقیم 2:1 نصب می‏شود. این روش معمولا با یک جک اجرا می‏ شود. ولی در شرایط خاص (کابین‏ ها‏ی بسیار بزرگ و سنگین) می‏توان از دو جک یا بیشتر استفاده کرد. در سیستم جک در کنار غیرمستقیم، کورس حرکتی جک نصف طول مسیر جابجایی کابین است. بنابراین سرعت حرکت کابین دو برابر سرعت جک خواهد بود. از طرف دیگر، نیروی وارد بر جک معادل دو برابر وزن بار و کابین آسانسور می ‏باشد.

در سیستم‏ ها‏ی غیرمستقیم، چون طول جک نصف می‏ شود، فضای عمودی کمتری در چاه آسانسور مورد نیاز است. از طرفی به دلیل وجود سیم بکسل در این نوع سیستم، می‏ بایست دستگاه به پاراشوت مجهز باشد. اندازه طول کمتر جک باعث می‏ شود که سیستم غیرمستقیم کاربرد بیشتری داشته باشد. تقریبا اغلب آسانسورهای مسافری هیدرولیک از نوع جک در کنار غیرمستقیم می‏ باشند.

در این سیستم به دلیل وجود سیم بکسل ها باید از یک وسیله ایمنی برای ترمز کابین در شرایط پاره شدن سیم بکسل استفاده کرد. بدین منظور معمولا یک جفت پاراشوت روی کارسلینگ تعبیه می‏شود. برای مشاهده اطلاعات فنی بیشتر در این زمینه صفحه جک در کنار غیر مستقیم را مشاهده کنید.

جک کنار غیرمستقیم

جک کنار غیرمستقیم

مدل جک در کنار مستقیم

در این مدل، جک (ها) در کنار کابین و به صورت مستقیم 1:1 نصب می ‏شود. این مدل با یک جک در کابین‏ ها‏ی نسبتا کوچک و دو جک برای کابین‏ ها‏ی بزرگتر و ظرفیت های بالاتر (بعنوان مثال آسانسورهای خودروبر) مورد استفاده قرار می‏گیرد.

در مدل جک در کنارمستقیم، طول مسیر جابجایی کابین و کورس حرکت جک برابر است. بنابراین سرعت حرکت کابین آسانسور و سرعت حرکت جک نیز برابر خواهند بود. همچنین کل نیرویی که به جک وارد می‏شود برابر مجموع وزن بار و کابین می‏باشد.

در این مدل نیز همچنان به ایجاد حفره جک ولی با طولی کمتر از حالت جک زیر نیاز است. در صورتی که طول مسیر آسانسور کم باشد، حفره جک در این حالت حذف خواهد شد.

امتیاز اصلی این مدل، روش مستقیم آن و در نتیجه بی نیازی از سیم بکسل ها، فلکه و پاراشوت است که فرایند نصب آسانسور را نیز آسان تر می‏کند. ولی ایجاد حفره جک (یا ارتفاع زیاد مورد نیاز چاه آسانسور) محدودیت اصلی این سیستم  می‏باشد. به طور کلی، در شرایطی با طول مسیر نسبتا کم، بکارگیری مدل جک در کنار مستقیم می تواند مزیت های قابل توجهی داشته باشد.

برای مشاهده اطلاعات فنی بیشتر در این زمینه صفحه جک در کنار مستقیم را مشاهده کنید.

جک کنار مستقیم

جک کنار مستقیم

مدل جک در زیر تلسکوپی

مدل جک در زیر مستقیم مزایای بسیاری دارد که به آن اشاره شد. در واقع در جایی که شرایط نصب آسانسور جک زیر مستقیم وجود داشته باشد، این مدل ایده آل است. ولی مساله اصلی در نصب جک زیر مستقیم ایجاد حفره جک است. در آسانسورهای هیدرولیک با طول مسیر نسبتا زیاد (بیشتر از 7 متر) تامین حفره جک ممکن است با مشکلاتی همراه باشد. در این شرایط یکی از راهکارهای پیش رو استفاده از جک های تلسکوپی است.

جک های تلسکوپی برای نصب در زیر، تمام ویژگی های جک مستقیم را دارند ولی طول سیلندر کمتری دارند. جک های تلسکوپی می توانند دو مرحله ای یا سه مرحله ای طراحی و ساخته شوند. مزیت اصلی جک های تلسکوپی طول جمع شده کمتر آنها نسبت به جک های تک مرحله ای است. ولی باید توجه داشت که این جک ها در مقایسه بسیار گران قیمت هستند.

برای مشاهده اطلاعات فنی بیشتر در این زمینه صفحه جک تلسکوپی را مشاهده کنید.

انواع جک آسانسور

جک زیر تلسکوپی

جک کنار تلسکوپی

همانطور که در بخش جک در کنار مستقیم اشاره شد، این روش مزایای بسیاری به همراه دارد. مهمترین مزیت این روش، حذف سیم بکسل، پاراشوت و کارسلینگ های پیچیده است. نصب و راه اندازی این مدل نیز بسیار راحت تر و کم هزینه تر است. ولی در مقابل مشکل کمبود فضای عمودی چاه در آسانسورهایی با طول مسیر بلند وجود دارد. در این شرایط باید ارتفاع چاه متناسب با طول جک در حالت باز شده را که بیش از دو برابر کورس جک است به نحوی تامین نمود. بنابراین باید یا حفره ای در زیر جک ایجاد کرد یا ارتفاع اورهد را افزایش داد.

چنانچه این امکان وجود نداشته باشد راهکار جک های تلسکوپی مورد توجه قرار می گیرد. جک تلسکوپی  طول سیلندر کمتری دارند. جک های تلسکوپی می توانند دو مرحله ای یا سه مرحله ای طراحی و ساخته شوند. مزیت اصلی جک های تلسکوپی طول جمع شده کمتر آنها نسبت به جک های تک مرحله ای است. ولی باید توجه داشت که این جک ها در مقایسه بسیار گران قیمت هستند.

انواع جک آسانسور

جک کنار تلسکوپی

کیفیت در انواع جک آسانسور

هر کدام از مدل های جک آسانسور، چنانچه با تجهیزات با کیفیت بالا اجرا شوند و نصب و راه اندازی به درستی انجام شود، کیفیت مطلوبی دارند. در واقع مقایسه جک ها از نظر کیفیت عملکرد مبنای فنی و منطقی ندارد. نکته ای که اهمیت دارد، استفاده بجا و مناسب از هر مدل و نوع با توجه به شرایط ساختمانی و بهره برداری آسانسور است. جک های هیدرولیک آسانسور هوپاد لیفت، با بکارگیری قطعات و لوازم ساخت شرکت های معتبر جهانی در بالاترین کیفیت ارائه می شوند. شیر ایمنی ترکیدگی جک های هوپاد لیفت ساخت شرکت بلین آلمان است. که گواهی ایمنی توف را دارا است. محاسبات جک های هوپاد در انطباق با الزامات استاندارد آسانسور هیدرولیک انجام می شود.

جک هیدرولیک آسانسور

قیمت انواع جک آسانسور

قیمت جک آسانسور به عوامل گوناگونی بستگی دارد. ولی به طور کلی جک های مستقیم به دلیل طول بلندتر و تجهیزات وابسته، نسبت به جک های غیرمستقیم برای طول مسیر مشابه گران تر هستند. در مقابل هزینه های مربوط به تامین و نصب سیم بکسل، پاراشوت و کارسلینگ های پیچیده حذف می شود.

جک های تلسکوپی نسبت به جک های تک مرحله ای بسیار گران قیمت تر هستند. البته این اختلاف قیمت با توجه به شرایط کار و راهکارهای پیش رو بررسی می شود.

کاربرد انواع جک آسانسور

پرسشی که اغلب پیش روی طراحان آسانسور قرار میگیرد این است که کدام مدل برای چه کاربردی مناسب است. باید توجه داشته که الزام و رویه مشخصی در این رابطه وجود ندارد و هر پروژه با توجه به شرایط و مشخصاتی که دارد باید اختصاصی مورد بررسی قرار گیرد.

بیشتر آسانسورهای هیدرولیک مسافربر با ظرفیت کم و متوسط با سیستم جک در کنار غیرمستقیم اجرا میشوند. مدل یک جک در کنار مستقیم برای  آسانسورهای خانگی با طول مسیر بین دو ایستگاه بسیار مناسب است.

اغلب آسانسورهای باری و خودروبر با سیستم جک در زیر مستقیم طراحی می شوند. این آسانسورها در صورت عدم امکان تامین حفره جک به روش دو جک در کنار مستقیم اجرا می شوند. آسانسورهای خودروبر و باری سنگین با طول مسیر بلند، عموما با روش دو جک در کنار مستقیم طراحی می شوند.

آسانسور هیدرولیک

شیر ایمنی جک (راپچر ولو)

شیر ترکیدگی در آسانسورهای هیدرولیک به ‏عنوان یک وسیله ایمنی مهم مطرح بوده که مطابق با کدهای EN81-2 اجباری شده است. آسانسور هیدرولیکی که به شیر ترکیدگی مجهز نشده باشد، نمی‏توانند در بازرسی موفق به دریافت تاییدیه انطباق با استاندارد شود.

در زمان ترکیدگی شیلنگ یا لوله، شیر ترکیدگی برای آسانسور همان کاری را می‏کند که چتر نجات برای کسانی که از ارتفاع سقوط می‏کنند. در غیاب شیر ترکیدگی (و سیستم‏های ترمز سرعت غیرمجاز)، هنگام ترکیدگی شیلنگ رابط شیر کنترل و جک، به علت افت فشار ناگهانی باید انتظار سقوط آزاد کابین را داشته باشیم.

شیر ترکیدگی در شرایط شکست لوله یا ترکیدگی شیلنگ و یا در هر حالتی که سرعت بیش از حدمجاز شود، بسته شده و کابین را بدون شوک ناگهانی متوقف می‏کند.

باید توجه داشت که انتخاب شیر ترکیدگی بستگی به میزان جریان دارد نه به سایز پورت. شیر ترکیدگی می‏تواند با عملکردهای قابل توجهی مانند پایین آوردن آرام کابین تا سطح طبقه، ارائه شود. در این شرایط، کابین در صورت بسته شدن شیر ترکیدگی به آرامی به سطح طبقه رسیده و مسافران بدون انتظار برای تیم امداد و نجات به ‏راحتی از کابین آسانسور خارج می‏شوند.

در انتخاب شیر ایمنی ترکیدگی جک آسانسور باید دقت کافی به عمل آید. یکی از شرکت های معروف تولید کننده راپچرولو در دنیا، شرکت بلین BLAIN است. می توانید برای بررسی بیشتر این قطعه به اطلاعات این محصول رجوع کنید و یا اینکه کاتالوگ فنی شیر راپچرولو بلین را مطالعه کنید.

نکات مهم در رابطه با شیر ترکیدگی جک آسانسور

  • طراحی و گواهی صنعت آسانسور: استانداردهای آسانسور صریحا الزامات طراحی و عملکرد شیر ترکیدگی را تبیین نموده ‏اند. هنگام ترکیدگی، درحالیکه فشار بین شیر کنترل و شیر ترکیدگی به صفر می‏رسد، فشار بین جک و شیرترکیدگی بصورت ناگهانی افزایش چشمگیری خواهد داشت.
  • حد اوج فشار تحت این شرایط باید کمتر یا مساوی سه و نیم برابر فشار استاتیک باشد. بنابراین بسیار مهم است که این وسیله متناسب با شرایط آسانسور طراحی و در این صنعت گواهی شده باشد. ممکن است برخی راه حل‏های کم ‏هزینه به‏عنوان جایگزین شیر ترکیدگی به‏ نظر برسند که استفاده از آنها می تواند بازی با جان مسافران آسانسور باشد.
  • اتصال شیر ترکیدگی: تولیدکنندگان معتبر انواع گوناگونی از اتصالات و روش نصب شیر ترکیدگی را برای انتخاب‏های گوناگون در اختیار قرار می‏ دهند. بنابراین، مهم است نحوه اتصال و نوع اتصالات مورد نیاز را برای سازگاری با جک و شیلنگ در نصب آسانسور بررسی نمایید.
  • مناسب بودن شیر برای کاربرد دو جک: آسانسوری که با دو جک کار می‏کند مستلزم استفاده از دو راپچرولو است که باید با هم در ارتباط باشند؛ به‏ نحوی که اگر یکی از شیرها بسته شد، از طریق یک مکانیزم ارتباطی، شیر دیگر نیز مسدود شود؛ حتی اگر شیرها به‏ نحو متفاوتی از نظر جریان حدی تنظیم شده باشند. ارتباط بین دو شیر ترکیدگی برای حصول اطمینان از بسته شدن همزمان هر دو شیر است.

شیر هواگیری جک آسانسور

جک می بایست به تمهیداتی برای خروج هوای محبوس در خود مجهز شود. معمولا یک شیر هواگیری در قسمت بالایی سیلندر تعبیه می شود تا در زمان لازم بتوان با بازکردن آن و حرکت دادن پیستون هوای محبوس در جک را تخلیه نمود. هوای موجود در مدار هیدرولیک عملکرد سیستم را مختل می کند.

تمهیداتی برای جمع آوری روغن سرریز

در طراحی جک های آسانسور می بایست تمهیداتی پیش بینی و تعبیه شوند تا روغن سرریز از قسمت سرجک (محل آببندی پیستون) جمع آوری شود. این روغن سرریز ناشی از مقداری نشتی مجاز جک آسانسور است. روغن سرریز توسط مجرایی با اتصالات مناسب به یک شلنگ مجزا هدایت شود و در مخزنی جداگانه جمع آوری شود. سرویسکار آسانسور می تواند در بازدیدهای ادواری، روغن جمع آوری شده در این مخزن را مجددا مطابق دستورالعمل های ارائه شده تصفیه کرده و مجددا وارد پاوریونیت کند.

جک آسانسور هیدرولیک

چند نکته در انتخاب جک

  1. در تامین جک آسانسور گواهینامه استاندارد راپچر ولو (شیر ترکیدگی) را بررسی کنید. به عنوان نمونه راپچرولو شرکت بلین یکی از معتبرترین محصولات با گواهینامه استاندارد است. یادآور می شود که مهمترین قطعه ایمنی آسانسور هیدرولیک شیر ترکیدگی است.
  2. محاسبات جک از نظر کمانش و فشار اهمیت دارد. مطمئن شوید فروشنده یا سازنده جک به این محاسبات آشناست. انتخاب جک آسانسور تجربی نیست! باید برای هر پروژه به تناسب شرایط آن محاسبات گوناگونی به نحو دقیق انجام گیرد.
  3. از اینکه مدل مناسبی برای نصب جک آسانسور انتخاب شده است اطمینان حاصل نمایید. این امر با مشاوره افرادی که در این زمینه تخصصی دانش فنی و تجربه لازم را دارند امکان پذیر است.

خلاصه

در این مقاله، انواع جک آسانسور مورد بررسی قرار گرفت. مدل های جک در زیر مستقیم، جک در کنار مستقیم و جک در کنار غیرمستقیم شرح داده شد. همچنین، انواع جک های تلسکوپی در کنار و جک های تلسکوپی در زیر معرفی شدند. ویژگی ها، مزیت ها و محدودیت های هر مدل به صورت خلاصه مورد اشاره قرار گرفت. و در انتها انواع جک آسانسور از نظر عملکرد، قیمت و کاربرد مورد مقایسه قرار گرفتند.

پرسش های متداول

قیمت جک آسانسور به عوامل گوناگونی بستگی دارد. ولی به طور کلی جک های مستقیم به دلیل طول بلندتر نسبت به جک های غیرمستقیم برای طول مسیر مشابه گران تر هستند. در مقابل هزینه های مربوط به تامین و نصب سیم بکسل، پاراشوت و کارسلینگ های پیچیده حذف می شود. جک های تلسکوپی نسبت به جک های تک مرحله ای بسیار گران قیمت تر هستند. البته این اختلاف قیمت با توجه به شرایط کار و راهکارهای پیش رو بررسی می شود.

جک در آسانسورهای هیدرولیک بازوی حرکت کابین است. چون جک در آسانسور به صورت قائم نصب می شود، طراحی جک به صورت یکطرفه است. شفت فولادی که یا استوانه ای توپر است و یا در اغلب موارد یک لوله فولادی که جداره آن طی عملیاتی خاص با دقت بالا صیقلی شده داخل سیلندر حرکت می کند. جک های هوپاد لیفت یا از نوع دفنی هستند که در زیر کابین در مرکز چاهک حفر شده اند و یا در کنار کابین به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مستقر می شوند. در غالب موارد، جک ها عملکردی فشاری دارند و در برخی موارد به صورت کششی طراحی می شوند تا از وزنه های تعادل برای کمک به حرکت کابین استفاده شود.

از نظر ساختاری عموما، جک آسانسور از نوع شناور (بدون پیستون) و با عملکرد یک طرفه است. جک ها می توانند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم نصب شوند. طراحی جک می تواند به صورت تک مرحله ای و یا تلسکوپی دو یا سه مرحله ای باشد. همچنین جک ها با توجه به مشخصات و شرایط محل نصب می توانند به صورت دو تکه تحویل داده شوند. هوپاد لیفت انواع گوناگون جک های آسانسور را تامین می نماید.

در این مدل، عموما یک جک در زیر کابین و به صورت مستقیم 1:1 نصب می‏ شود. در مدل جک در زیر مستقیم، طول مسیر جابجایی کابین و کورس حرکت جک برابر است. بنابراین سرعت حرکت کابین آسانسور و سرعت حرکت جک نیز برابر خواهد بود. همچنین کل نیرویی که به جک وارد می‏شود برابر وزن بار و کابین می‏باشد.

در این مدل، باید حفره ای به ارتفاع حدودا برابر کورس جک، در زیر کابین ایجاد شود تا پوسته جک (سیلندر) داخل آن قرار گیرد. این حفره باید از نظر نفوذ آب و رطوبت ایزوله شود. ایجاد چنین حفره ای در زیر چاه آسانسور و نصب جک داخل آن را می‏توان از جمله مشکلات این روش عنوان کرد. برای کسب اطلاعات در رابطه با نحوه اجرا و محاسبات حفره جک راهنمای نصب جک زیر مستقیم را مطالعه کنید.

جک می ‏تواند در کنار کابین و یا در زیر آن نصب شود. چنانچه جک در زیر کابین نصب شود که به آن مدل جک مرکزی نیز گفته می‏شود، لزوما سیستم مستقیم خواهد بود. در روش جک در کنار سیستم می تواند بصورت مستقیم یا غیرمستقیم طراحی شود.

جک آسانسور می‏ تواند بصورت مستقیم یا غیرمستقیم نصب شود. در سیستم جک مستقیم، جک بصورت مستقیم و بدون واسطه به کابین (یوک یا کارسلینگ) متصل می‏شود. در سیستم جک غیرمستقیم، جک و کابین با واسطه (سیم بکسل) و بصورت غیرمستقیم متصل می‏شوند. در این سیستم، یک فلکه بر روی جک قرار گرفته که رشته‏ ها‏ی سیم بکسل از روی آن عبور داده می‏شوند. سیم بکسل (طناب فولادی) از یک سر به یک تکیه گاه ثابت (مانند پایه جک) محکم شده و از سمت دیگر به کابین (کارسلینگ) مهار می‏ شوند. جک غیرمستقیم ساخته شده توسط هوپاد لیفت، کاملا بر اساس الزامات ایمنی استاندارد آسانسور هیدرولیک طراحی شده است.

شیر ایمنی ترکیدگی یا همان راپچرولو RUPTURE VALVE یه قطعه ایمنی بسیار مهم در آسانسورهای هیدرولیک است که در شرایط ترکیدگی شلنگ یا اتصالات هیدرولیک مانع سقوط کابین آسانسور می شود. شیر ترکیدگی در ورودی جک تعبیه می شود و به نحوری تنظیم می شود که اگر سرعت پایین آمدن کابین بیش از حد مجاز شد، جک را متوقف کند.