انواع آسانسور هیدرولیک

انواع آسانسور هیدرولیک را میتوان بر اساس شاخص های گوناگونی دسته بندی کرد. در چهارچوب بحث پیش رو انواع آسانسور هیدرولیک بر اساس نوع و روش کارگذاری جک هیدرولیک مورد بحث قرار می گیرد. آسانسورهای هیدرولیکی با استفاده از جک هیدرولیک و پاوریونیت و بواسطه جریان روغن حرکت میکنند. بنابراین همانطور که عنوان شد، انواع آسانسور هیدرولیک بر اساس تفاوت هایی که میان انواع جک و پاوریونیت وجود دارد دسته بندی میشوند.

در این دسته بندی که بیشتر جنبه کاربردی دارد، انواع آسانسور هیدرولیک بر اساس تعداد، نوع، موقعیت و روش نصب جک تعریف می شوند. بر این اساس انواع آسانسورهای هیدرولیک در زیر فهرست شده اند:

  • آسانسور هیدرولیک جک در زیر مستقیم
  • آسانسور هیدرولیک یک جک در کنار مستقیم
  • آسانسور هیدرولیک دو جک در کنار مستقیم
  • آسانسور هیدورلک یک جک در کنار غیرمستقیم
  • آسانسور هیدرولیک دو جک در کنار غیرمستقیم
  • آسانسور هیدرولیک جک در زیر مستقیم تلسکوپی
  • آسانسور هیدرولیک یک جک در کنار مستقیم تلسکوپی
  • آسانسور هیدرولیک دو جک در کنار مستقیم تلسکوپی
  • آسانسور هیدرولیک کششی

قطعات آسانسور هیدرولیکی

کلیاتی درباره آسانسورهای هیدرولیک

پیش از بررسی انواع آسانسور هیدرولیکی، لازم است شرح خلاصه ای درباره این نوع آسانسور داده شود. آسانسورهای با عملکرد هیدرولیکی، انواعی از آسانسور هستند که با جک و پاوریونیت هیدرولیک عمل می کنند. بررسی چگونگی حرکت از نظر محاسباتی و تئوریک، با دو پارامتر مهم “فشار” و “جریان” توضیح داده می شود.

طرز کار آسانسور هیدرولیک

عملکرد اسانسور هیدرولیکی در جهت بالا و جهت پایین کمی متفاوت است. در حرکت جهت بالا، جریان روغن پیستون جک را به سمت بالا هدایت می کند. این جریان روغن بوسیله پمپ هیدرولیک ایجاد میشود. پمپ نیروی لازم برای گردش را از الکتروموتور تامین می کند. در حرکت جهت پایین نیز جریان روغن باعث حرکت جک می شود. ولی تفاوت در اینجاست که به دلیل وجود نیروی ناشی از وزن کابین و یا بار، کافی است شیر برگشت باز شود تا روغن به سمت مخزن حرکت کند و در نتیجه پیستون جک به پایین حرکت کند. بنابراین، نیازی به عمل کردن موتور و پمپ در خرکت جهت پایین نمی باشد.

ساختار و اجزای آسانسور هیدرولیکی

بطور کلی می توان ساختار آسانسور هیدرولیکی را متشکل از سه گروه اجزای هیدرولیکی، اجزای مکانیکی و اجزای الکتریکی دانست. آنچه وجه تمایز اصلی آسانسورهای هیدرولیک از انواع دیگر آسانسور است در گروه قطعات هیدرولیک نمایانگر است. قطعات مکانیکی آسانسور و قطعات الکتریکی تا حدود زیادی مشابه سایر سیستم ها می باشند:

قطعات هیدرولیک آسانسور

  • جک آسانسور هیدرولیک
  • پاوریونیت آسانسور هیدرولیک
  • کارسلینگ آسانسور هیدرولیکی
  • شلنگ هیدرولیک
  • روغن هیدرولیک

قطعات مکانیکی آسانسور

  • کابین آسانسور
  • درب کابین و طبقات آسانسور
  • ریل آسانسور و متعلقات آن
  • سیم بکسل و متعلقات
  • بافر چاه آسانسور
  • روغندان ها و سایر متعلقات مکانیکی آسانسور

قطعات الکتریکی آسانسور

  • تابلو فرمان آسانسور
  • شاسی های فرمان کابین و طبقات
  • تراولینگ کابل آسانسور
  • جعبه ریویزیون
  • سنسورهای چشمی کابین
  • جعبه سه فاز
  • میکروسوییچ ها و سنسورها
  • سیم، کابل و سایر قطعات الکتریکی

بررسی انواع آسانسور بر اساس جک هیدرولیکی

در این بخش انواع آسانسور هیدرولیک شامل چهار نوع معروف و نسبتا متداول بطور کامل مورد بررسی قرار گرفته اند. سه نوع اول آسانسورهای هیدرولیکی جک در زیر، جک در کنار غیرمستقیم و جک در کنار مستقیم هستند. مورد آخر نوعی نسبتا کم کاربرد و غیر متداول است که به آسانسور هیدرولیک کششی یا جک معکوس مشهور است.

نوع اتصال جک در آسانسور هیدرولیک

جک آسانسور یا بصورت مستقیم Direct یا بصورت غیرمستقیم Indirect نصب میشود. در سیستم های دایرکت، اتصال جک به فریم کابین، مستقیم است. در حالیکه در سیستم های ایندایرکت، این اتصال غیرمستقیم است. اتصال غیرمستقیم با استفاده از طناب فولادی و فلکه اجرا می شود. در این نوع نصب، یک فلکه روی جک آسانسور فیکس شده و سیم بکسل ها از یک سمت به پایه جک ثابت میشوند. سیم بکسل ها با عبور از شیارهای فلکه از یک سمت دیگر به کارسلینگ بسته میشوند. در این وضعیت حرکت جک نسبت به کابین 1 به 2 میشود. با حرکت جک به اندازه یک واحد کابین به اندازه دو واحد جابجا میشود.

موقعیت و تعداد جک در آسانسور هیدرولیک

جک آسانسور می‏تواند در کنار کابین و یا در زیر آن نصب شود.  همچنین، متناسب با پارامترهای طراحی سیستم (وزن، حجم و …) می‏توان از یک یا دو جک استفاده کرد. چنانچه جک در زیر کابین نصب شود که به آن مدل جک مرکزی نیز گفته می‏شود، لزوما سیستم مستقیم خواهد بود. در روش جک در کنار سیستم میتواند بصورت مستقیم یا غیرمستقیم طراحی شود. معمولا جک های کنار کابین به صورت غیرمستقیم بسته میشوند و کمتر بصورت مستقیم نصب میشوند. موقعیت نصب جک اولین گام در طراحی آسانسور هیدرولیک است و با توجه به شرایط ساختمانی و پارامترهای اصلی طراحی آسانسور تعیین میگردد.

ساختار جک در آسانسور هیدرولیک

در اینجا مقصود ما از ساختار جک تعداد مراحل آن است و پیکربندی اجزای آن مورد نظر نیست. جک های آسانسور در حالت معمول تک مرحله ای هستند. در جک های تک مرحله ای یک شفت در یک سیلندر جابجا می شود. در حالیکه در جک های تلکسکوپی دو یا سه شفت داخل سیلندر مانند آنتن حرکت می کنند. آسانسورهای هیدرولیک با جک تلسکوپی در شرایطی مورد استفاده قرار می گیرد که محدودیت ارتفاع در فضای چاه آسانسور یا حفره جک پیش روی طراح آسانسور باشد.

شایان توجه است که جک های تلسکوپی نسبت به جک های تک مرحله ای از نظر طراحی، محاسبات، ساخت و متریال پیچیده تر هستند. طراحی باید بصورتی باشد که حرکت جک بصورت همزمان صورت گیرد. بر این اساس باید در نظر داشت که جک های تلسکوپی از نظر قیمت در مقایسه با جک خهای تک مرحله ای بسیار گران قیمت تر میباشند.

انواع جک هیدرولیک آسانسور

آسانسور هیدرولیک جک در زیر مستقیم

انواع آسانسور هیدرولیک با جک در زیر مستقیم، اغلب در طراحی سیستم های خودروبر، باربر و مسافربرهای لوکس و پانورامیک مورد توجه قرار می گیرد. در این روش یک جک بصورت مستقیم در مرکز زیر کابین مستقر می شود و با عملکرد مستقیم، کابین را جابجا میکند. کورس جک در این روش با طول مسیر برابر برابر است. برای اجرای این روش لازم است تا در زیر دستگاه یک حفره برای کار گذاشتن جک تامین شود. برای اطلاعات فنی بیشتر در این زمینه صفحه جک زیر مستقیم را مشاهده کنید.

حفره آسانسور جک در زیر مستقیم

برای اجرای آسانسور هیدرولیک جک در زیر مستقیم، می بایست حفره ای در زیر چاهک آسانسور تامین شود. سیلندر جک داخل این حفره قرار میگیرد و باید از نظر نفوذ رطوبت ایزوله شود. اجرای حفره جک و اندازه های آن باید مطابق روش های اجرایی ارائه شده از طرف تولیدکننده جک صورت گیرد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید راهنمای عمومی نصب جک زیر شرکت هوپاد لیفت را مطالعه کنید.

مزایای آسانسور با جک در زیر مستقیم

آسانسور هیدرولیک جک در زیر مستقیم مزایای قابل ملاحظه ای برای کاربردهای سنگین یا حجیم مانند آسانسورهای خودروبر و باری پیش رو قرار می‏دهد. نصب جک در مرکز کابین یکی از ویژگی های اصلی این مدل است که باعث توزیع متقارن بار می شود. در این مدل ریل‏ ها‏ به صورت راهنما عمل میکند و گشتاور کمتری متحمل میشوند. سیستم جک در زیر کابین بیشترین کاربرد را در آسانسورهای خودروبر، آسانسورهای باری سنگین و آسانسورهای پانورامیک دارد.

محدودیت های  آسانسور جک در زیر مستقیم

ایجاد حفره جک در انواع آسانسور هیدرولیک با جک در زیر مستقیم همیشه کار آسانی نیست. در برخی از موارد خصوصا آسانسورهایی با طول مسیر بالا، ایجاد حفره جک متناسب امکان پذیر نیست. یکی دیگر از مسائل پیش رو، عدم امکان بازرسی بصری از پوسته جک در سرویس های ادواری است. همچنین، بیرون آوردن جک از حفره برای تعویض یا تعمیرات فرایندی دشوار است. اگرچه معمولا بخش پوسته جک دچار مشکل خاصی نمیشود و ضرورت بالایی برای بازدید ادواری در شرایط عادی وجود ندارد.

جک زیر مستقیم

آسانسور هیدرولیک جک در کنار غیرمستقیم

انواع آسانسور هیدرولیک با جک کنار غیرمستقیم Indirect acting، گزینه هایی رایج در سیستم های مسافربر هستند. در این مدل، جک در کنار کابین و به‏ صورت غیرمستقیم با استفاده از طناب های فولادی نصب می‏شود. منظور از کنار کابین، هر یک از وجوه آن است؛ بنابراین پشت کابین را نیز شامل میشود. این روش عموما با یک جک شناخته می‏ شود. ولی در شرایط خاص (کابین‏ ها‏ی بزرگ و سنگین) می‏توان از جک دوبل استفاده کرد.

مزایای آسانسورهای جک در کنار غیرمستقیم

با توجه به توضیحات ارائه شده، در سیستم‏ ها‏ی غیرمستقیم، چون طول جک نصف می‏ شود، فضای قائم کمتری در چاه آسانسور مورد نیاز است. این موضوع اهمیت فوق العاده ای دارد چراکه آسانسور را بی نیاز از حفره در زیر یا اورهد بیش از اندازه می کند. اندازه طول کمتر جک باعث می‏ شود که سیستم غیرمستقیم کاربرد بیشتری داشته باشد. تقریبا اغلب آسانسورهای مسافری هیدرولیک با روش جک در کنار غیرمستقیم اجزا میشوند.

محدودیت های آسانسورهای جک در کنار غیرمستقیم

در این روش با وجود سیم هایی بکسل، به حداقل یک دستگاه پاراشوت نیاز است. پاراشوت باید در شرایطی که سیم بکسل دچار گسست میشود، مانع سقوط کابین آسانسور شود. همچنین وجود سیم های بکسل، فلکه، پاراشوت، قلاب های بکسل و متعلقات وابسته، نصب این مدل را در مقایسه با سیستم های جک مستقیم پیچیده تر میکند.

جک در این مدل بر روی پایه جکی محکم می شود که باید مقاومت کافی داشته باشد. طول پایه جک باید بر اساس ابعاد چاه و دستورالعمل های فنی شرکت سازنده محاسبه شود. در برخی موارد به دلایل گوناگون این کار پیچیده و مشکل می شود. یک راهنمای عمومی برای محاسبه پایه جک آسانسور هیدرولیک توسط شرکت هوپاد لیفت تنظیم شده است که می تواند در این خصوص مورد توجه قرار گیرد.

جک کنار غیرمستقیم

انواع آسانسور هیدرولیک جک در کنار مستقیم

انواع آسانسور هیدرولیک با جک کنار مستقیم، در مقایسه با انواعی که پیشتر مورد بحث قرار گرفت رواج کمتری دارند. در این مدل ها که جک در مجاورت یکی از وجوه کابین بصورت مستتقیم نصب می شود، طول مسیر جابجایی و کورس جک برابر هستند. بنابراین، برای ارتفاع جابجایی مثلا 6 متر، جکی با کورس عملکرد کمی بیشتر از 6 متر نیاز است. جک با کورس عملیاتی 6 متر با احتساب طول سیلندر، بیشتر از 12 متر طول دارد.

مزایای آسانسورهای هیدرولیک جک در کنار مستقیم

مزیت عمده انواع آسانسور هیدرولیک با جک مستقیم در کنار، سادگی آن است. در این مدل به سیم بکسل، فلکه، پاراشوت و … نیازی نیست و فرایند نصب و راه اندازی با سرعت و سادگی و هزینه کمتر صورت می گیرد. بنابراین در شرایطی که طول جک محدودیت ایجاد نکند (اغلب آسانسورهای دو توقف) این مدل راهکاری بسیار موثر است.

محدودیت های آسانسورهای هیدرولیک جک در کنار مستقیم

همانطور که قبلا عنوان شد، مشکل اصلی طول زیاد جک های مستقیم در مقابسه با جک های غیر مستقیم است. در نصب این مدل ها با طول مسیر متوسط یا بلند، نیاز به حفره در زیر جک یا اورهد اضافی وجود دارد که این امر محدودیت اصلی تلقی میشود.

جک کنار تلسکوپی

آسانسورهای هیدرولیک با جک کششی

آسانسورهای هیدرولیک با جک کششی با بهره گیری از وزنه های تعادل و مکانیزمی کاملا متفاوت عمل می کنند. انواع آسانسورهای هیدرولیک با جک کششی رواج کمتری دارند و در کاربردهای خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

جک های نوع کششی عملکردی کاملا متفاوت دارند. در این نوع طراحی، جک همراه با وزنه تعادل به کار گرفته می‏شود و جریان روغن، پیستون را به داخل سیلندر در جهت پایین فشار می‏دهد تا کابین آسانسور در جهت بالا حرکت کند. بنابراین جابجایی پیستون در جهت مخالف جک‏های فشاری است.

آسانسورهای هیدرولیک با جک کششی بصورت غیرمستقیم (با استفاده از سیم بکسل یا زنجیر) طراحی می‏شوند. جک های کششی دارای یک پیستون و یک میله پیستون هستند. معمولا یک شفت توپر به‏عنوان میله پیستون درنظر گرفته می‏شود که در این نوع سیستم، به‏جای فشار، متحمل کشش است. بنابراین، شفت جک در معرض کمانش قرار نخواهد گرفت. این نکته مهم یکی از اصلی ترین مزایای این نوع آسانسور هیدرولیک است. با حل شدن مساله کمانش، بکارگرفتن شفت هایی با قطر کمتر برای جک، و به تبع قیمت و وزن کمتر، صرفه قابل توجهی به همراه خواهد داشت.

در این نوع کارگذاری جک، وزنه تعادل بخشی از این نیروی لازم را تامین نموده و بهره وری سیستم افزایش می‏یابد.در انواع آسانسور هیدرولیک کششی هوپاد لیفت، جرم وزنه تعادل، در حدود دو سوم جرم کابین خالی درنظرگرفته می‏شود. درنتیجه، انرژی کمتری در حرکت آسانسور صرف می شود. بدین‏ترتیب می‏توان دستگاه را از نظر مسائل محیط زیست، سازگارتر قلمداد نمود.

انواع آسانسور هیدرولیکی

مشخصات جک و پاوریونیت آسانسور هیدرولیک

یکی از مهمترین مسائل در فرایند طراحی انواع آسانسور هیدرولیک، انتخاب جک و پاوریونیت مناسب است. پس از تعیین مدل نصب آسانسور هیدرولیک، می بایست مشخصات فنی اصلی جک و پاوریونیت هیدرولیک تعیین شوند. کیفیت عملکرد آسانسور و بسیاری از عملکردهای اصلی، وابسته به نوع، کیفیت و قطعات بکاررفته در جک و پاوریونیت است. برای آشنایی بیشتر در این زمینه مطالعه مقالات بررسی انواع پاوریونیت آسانسور، و انواع جک آسانسور هیدرولیک که توسط هوپاد لیفت در سایتت قرار گرفته می تواند مفید باشد.

شیر کنترل آسانسور هیدرولیک

شیر کنترل نقشی کلیدی در حرکت و عملکرد آسانسورهای هیدرولیک دارد. اغلب پاوریونیت های با کیفیت و معتبر از تجهیزات محرکه و متعلقات یکسانی استفاده میکنند. وجه تمایز پاوریونیت ها در نوع شیر کنترل آنها است. کیفیت حرکت، استارت و استاپ ها و نحوه تغییرات سرعت بستگی به امکانات و ملحقات شیر کنترل دارد. شیرهای کنترل بطور کلی به دو گروه شیرهای مکانیکی و الکترونیکی تقسیم میشوند. یکی از بهترین انواع شیرهای مکانیکی در تمام دنیا شیرهای شرکت بلین آلمان هستند. شیرهای بلین منحصرا برای آسانسور هیدرولیک طراحی شده و قابلیت های بسیار خوبی دارند. یکی از مزایای این نوع شیر کنترل قابلیت تنظیمات خیلی دقیق آنها است.

انواع آسانسور هیدرولیک

نصب آسانسور هیدرولیک

نصب آسانسورهای هیدرولیک تا حدودی مشابه آسانسورهای کششی است. در نصب آسانسور هیدرولیکی، پس از کارگذاری ریل ها اقدام به نصب جک میشود. برای نصب جک در سیستم های غیرمستقیم باید ابتدا اندازه پایه جک محاسبه شود. برای مطالعه چگونگی انجام این کار میتواند مطلب آموزشی نحوه محاسبه پایه جک آسانسور هیدرولیک در همین سایت را مشاهده کنید. در نصب جک های مستقیم باید پیش از

هر کار حفره جک آماده شده باشد. یک دستورالعمل مفید در این زمینه در سایت تحت عنوان راهنمای نصب جک زیر مستقیم منتشر شده است.

چاله آسانسور در انواع آسانسور هیدرولیک

یک تصور اشتباه درباره آسانسور هیدرولیک این است که آنها به چاهک آسانسور نیاز ندارند. چاهک آسانسور یا همان پیت که در اصطلاح عامیانه به آن چاله آسانسور گفته میشود قسمت انتهایی چاه آسانسور است. همچنین گاهی عنوان میشود که ارتفاع چاله در انواع آسانسور هیدرولیک متفاوت است. این موضوع ممکن است اتفاق بیفتد ولی نه به دلیل تغییر در نوع سیستم آسانسور. چاهک آسانسور، بر اساس اصول ایمنی باید بنحوی احداث شود که سرویسکار در صورت سقوط کابین روی ضربه گیر چاهک محافظت شود. این نکته روشن میکند که الزامات و استانداردهای چاهک آسانسور نه تنها به نوع جک ارتباطی ندارد بلکه نوع سیستم کششی و هیدرولیک نیز تاثیر چندانی روی آن ندارند. ابعاد چاله آسانسور هیدرولیک باید دقیقا مطابق الزامات استاندارد و مقررات ملی ساختمان تعیین شود.

انواع آسانسور هیدرولیک

تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی

یکی از پرسش های مهمی که همواره تکرار میشود مربوط به تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی است. برای بررسی دقیق این موضوع باید قیمت کل آسانسور را تجزیه و تحلیل کرد. قیمت کل آسانسور شامل قیمت هرید تجهیزات، هزینه نصب، هزینه سرویس و نگهداری، هزینه قطعات یدکی و هزینه های ساختمانی مرتبط است. چنانچه همه موارد مورد بررسی قرار گیرند خواهیم دید که آسانسور هیدرولیک در شرایط متعارف و در کاربرد مناسب، هزینه تمام شده کمتری در مقایسه با آسانسور کششی دارد. برای مطالعه بیشتر در این زمینه پیشنهاد میشود مقاله تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی در همین سایت را مطالعه کنید.

همچنین یک خلاصه مطلب مفید در رابطه با آسانسور هیدرولیک در سایت بیلدیپدیا قرار گرفته که می توانید از اینجا مشاهده کنید.

آسانسور هیدرولیک چگونه کار می کند؟

  • آسانسورهای هیدرولیک جک در زیر مستقیم
  • آسانسورهای هیدرولیک جک در کنار مستقیم
  • آسانسورهای هیدرولیک جک در کنار غیرمستقیم
  • آسانسورهای هیدرولیک با جک کششی

آسانسور هیدرولیک جک در زیر مستقیم کاربردهای متنوعی دارند. از جمله کاربردهای این مدل آسانسور هیدرولیک عبارت اند از:

  • آسانسورهای خودروبر
  • آسانسورهای پانورامیک
  • آسانسورهای بار و مسافر
  • آسانسورهای سنگین

از جمله کاربردهای آسانسورهای هیدرولیک با جک در کنار غیرمستقیم عبارت اند از:

  • آسانسورهای هیدرولیک خانگی HOME LIFT
  • آسانسورهای هیدرولیک مسافربر
  • بالابرهای باربر و سرویس