جک هیدرولیک آسانسور

در این نوشته کلیاتی در رابطه با جک هیدرولیک آسانسور نگارش شده است. ابتدا سیستم هیدرولیک و جک های هیدورلیک تعریف شده است. سپس به بررسی و شناخت جک های آسانسور هیدرولیک از نظر ساختار، اجزا و مشخصات فنی کلیدی پرداخته شده است. این نوشته توسط هوپاد لیفت منتشر شده و می تواند صرفا خطوط راهنمایی برای دست اندرکاران و علاقمندان به موضوع فراهم آورد. برای مطالعات بیشتر در این رابطه مقالات کاملتری در وبسایت hupad lift در دسترس است.

جک هیدرولیک آسانسور

سیستم هیدرولیک

سیستم هیدرولیک، شاکله ای از عناصر گوناگون است که با جابجایی سیال هیدرولیک تحت فشار، انتقال نیرو را صورت می دهند. ظرفیت بالای افزایش قدرت و همچنین انتقال و تغییر سریع جهت حرکت، مزیت اصلی سیستم های هیدرولیک نسبت به روش‌های انتقال انرژی دیگر است. برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله Hydraulic machinery مراجعه کنید.

جک هیدرولیک

همانطور که عنوان شد عملکرد سیستم های هیدرولیک ارسال نیرو و یا حرکت از طریق یک سیال محبوس است. در بسیاری از سیستم های هیدرولیک مانند دستگاه های پرس هیدرولیک و جک های بالابر هیدرولیک، ارسال قدرت همیشه با هل دادن و یا فشارآوردن بر مایع محبوس صورت می پذیرد. جک در سیستم های هیدرولیک بعنوان یک عملگر شناخته می شود. جریان هیدرولیک در سیستم باعث جابجایی مورد نظر در جک می شود.

جک آسانسور هیدرولیک

در آسانسورهای هیدرولیک نیز مانند سایر سیستم های هیدرولیکی که با جک عمل می کنند، جابجایی از طریق جک هیدرولیک صورت می گیرد. جریان سیال هیدرولیک شفت جک را داخل پیستون به سمن بالا حرکت می دهد تا کابین آسانسور حرکت کند. برای حرکت آسانسور در جهت پایین باید اجازه داده شود تا روغن داخل سیلندر تخلیه شود و پیستون به سمت پایین حرکت کند.

آسانسور هیدرولیک

ساختار و اجزای جک آسانسور

ساختار و پیکربندی

جک های هیدرولیک مورد استفاده در آسانسور، عموما بصورت یکطرفه طراحی می شوند. چون در آسانسور نصب جک در هر شکل، بصوت قائم خواهد بود، پایین آمدن جک بصورت ثقلی بوده و برگشت روغن بدون اعمال نیروی موتور صورت میگیرد. این موضوع ساختار جک آسانسور را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. پیستون هایی که با جداره داخلی سیلندر مماس باشند، در اینجا کاربرد ندارد، بلکه از یک شفت که فقط در ناحیه هد سیلندر مقید شده استفاده می شود.

تعداد مرحله جک هیدرولیک آسانسور به نوع طراحی و شرایط استفاده از آن بستگی دارد. در اغلب موارد از جک های یک مرحله ای استفاده می شود، اگرچه جک های تلسکوپی با دو یا سه مرحله نیز در آسانسورهای هیدرولیک کاربرد دارند.

اجزای جک هیدرولیک آسانسور

اجزای اصلی جک آسانسور که رواج بیشتری دارند در زیر فهرست شده اند. اگرچه برخی از انواع خاص جک وجود دارند که ساختار و اجزای متفاوتی دارند.

  • شفت جک (معمولا لوله های فولادی با سطح صیقلی)
  • سیلندر جک (لوله های فولادی بدون درز)
  • هد سیلندر (پکینگ ها و لوازم آببندی و متعلقات)
  • مجرای ورودی (پورت جک)
  • مکانیزمی برای جمع آوری روغن سرریز
  • شیر هواگیری
  • شیر ایمنی ترکیدگی rupture valve
  • پلیت ها و قطعات اتصال و نصب جک

انواع جک آسانسور

بطور کلی جک های هیدرولیک آسانسور، به دو گروه مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می شوند. جک های مستقیم می توانند بصورت جک در کنار مستقیم یا جک در زیر مستقیم نصب شوند.  جک های غیرمستقیم یا بصورت کششی و یا در اغلب موارد بصوت فشاری طراحی می شوند. همچنین در آسانسورهای با ظرفیت بالا استفاده از جک های دوبل کاربرد دارد. مقاله کاملی درباره انواع جک آسانسور هیدرولیک در وبسایت هوپاد لیفت منتشر شده که می تواند اطلاعات مفیدی در اختیار علافمندان قرار دهد.

جک آسانسور هیدرولیک

مشخصات فنی جک آسانسور هیدورلیک

مشخصات فنی عمومی جک آسانسور هیدورلیک شامل اطلاعاتی درباره آن می شود که در نصب، راه اندازی و سرویس کاربرد دارد. این مشخصات می بایست توسط طراح و سازنده جک تعیین و موارد کاربردی را در اختیار مشتری قرار گیرد. مهمترین مشخصه های فنی جک در زیر آورده شده اند:

  • کورس جابجایی مفید، کورس اضافه و کورس نهای جک
  • طول کامل جک در حالت باز و بسته
  • اندازه قطر خارجی شفت جک
  • وزن شفت جک و وزن کل جک
  • حجم روغن متحرک و روغن پاسیو داخل جک
  • سایز اتصالات
  • محدوده فشار مجاز سیستم

خلاصه

در این نوشته جک هیدرولیک آسانسور بصورت خلاصه از نظر نوع، کاربرد و عملکرد مورد بررسی قرار گرفت. همچنین ساختار و اجزای اصلی جک مورد اشاره قرار گرفت و در نهایت مشخصات فنی عمومی جک برشمرده شد.