آسانسور هیدرولیک جک از بغل

آسانسور هیدرولیک جک از بغل

آسانسور هیدرولیک جک از بغل

آسانسور هیدرولیک جک از بغل عنوانی نسبتا عامیانه برای آسانسورهای هیدرولیک جک در کنار است. آسانسور جک در کنار Side Cylinder Hydraulic Elevator یکی از انواع آسانسور هیدرولیک است. در این نوشته به بررسی کامل و جامع این سیستم آسانسور پرداخته شده است. موضوعات گوناگونی از قبیل، چگونگی عملکرد، ساختار، مشخصات، کاربرد و … در رابطه با این نوع آسانسور مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.. اگرچه واژه جک در کنار بسیار مناسب تر است ولی به این دلیل که بسیاری از تکنیسین های نصب و سرویس آسانسور از اصطلاح جک از بغل استفاده میکنند برای درک بهتر مطلب از هر دو اصلاح در این متن استفاده شده است.

آسانسور هیدرولیک جک در کنار
آسانسور هیدرولیکی جک از بغل در فضای میانی راه پله

مشخصات آسانسور هیدرولیک جک از بغل

آسانسور هیدرولیک جک از بغل، می تواند به دو صورت کلی مستقیم و غیرمستقیم طراحی شود. در هر دو روش جک یا جک ها در مجاورت کابین داخل چاه آسانسور اجرا میشوند. در حقیقت ویژگی اصلی سیستم های جک در کنار، همانطور که از نامشان پیدا است موقعیت نصب جک در کنار کابین است. یادآوری می گردد مفهوم “کنار کابین” به معنای هر کدام از وجوه اطراف کابین است. بدین معنا که اگر برای مثال درب ورودی کابین آسانسور در ضلع جنوبی آن واقع شده باشد، جک و ریل ها میتوانند مجاور هر یک از اضلاع شمالی، شرقی و غربی جایگذاری شوند. همه این حالت ها اصطلاحا جک در کنار یا جک از بغل گفته می شود. بنابراین می دانیم که اگر گاهی عبارت آسانسور جک در پشت به کار می رود، منظور همان روش جک در کنار است.

سیستم هیدرولیکی جک از بغل مستقیم

همانطور که گفته شد، آسانسور هیدرولیک جک کنار می تواند بصورت مستقیم و غیرمستقیم نصب شود. در روش مستقیم، جک بواسطه یک اتصال صلب، به فریم کابین متصل می شود. در این حالت نسبت حرکت یک به یک است. اگر جک آسانسور یک متر حرکت کند کابین نیز یک متر جابجا می شود. سرعت جک و کابین نیز برابر است. همچنین نیروی محرکه سیستم نیز با نیروی وارد بر سر جک برابر است.

مزایای آسانسور جک از بغل مستقیم

مزایای اصلی این روش سادگی در طراحی و اجرا است. در این سیستم به دلیل اتصال مستقیم جک به کابین، سیم بکسل و فلکه جک حذف می شوند. بنابراین دستگاه فاقد هزینه و پیچیدگی های مربوطه به نصب و سرویس فلکه و سیم بکسل ها می باشد. از سوی دیگر، با حذف سیم بکسل، بحث پاراشوت بطور کلی منتفی است. پاراشوت ترمز ایمنی آسانسور برای شرایط پاره شدن سیم بکسل ها است. بنابراین، با حذف سیم بکسل، فلکه ها و پاراشوت، تامین تجهیزات، نصب و سرویس آسانسور جک از بغل بسیار آسان تر و کم هزینه تر است.

معایب آسانسور جک از بغل مستقیم

بزرگترین مشکل سیستم جک از بغل مستقیم به طول جک مربوط می شود. در این حالت کورس جک برابر با طول مسیر آسانسور است. اگر اضافه کورس و فضاهای لازم در سیلندر لحاظ شود، طول جک در حالت باز، بیشتر از دو برابر طول مسیر می شود. این مساله در آسانسورهایی با طول مسیر متوسط و بلند مشکل ایجاد می کند زیرا طول جک باز شده از ارتفاع عادی چاه آسانسور بیشتر می شود. برای حل این مشکل باید یا ارتفاع چاه آسانسور اضافه شود یا در زیر جک حفره ای برای مقدار اضافه طول جک تعبیه شود. راهکار دیگر البته استفاده از جک های تلسکوپی است که در بخش دیگر به آن پرداخته خواهد شد.

سیستم هیدرولیکی جک از بغل غیرمستقیم

آسانسور هیدرولیک جک از بغل غیرمستقیم، یکی از پرکاربردترین سیستم های آسانسور هیدرولیک است. اکثر آسانسورهای هیدرولیک کوچک و متوسط با این روش اجرا می شوند. دلیل این موضوع بسیار ساده است. نسبت حرکت یک به دو باعث می شود کورس جک مورد نیاز نصف طول مسیر باشد. در این وضعیت همواره طول جک در حالت بسته کوتاه تر از ارتفاع چاه آسانسور بوده و محدودیتی برای جای گرفتن جک در چاه بوجود نمی آید.

مزایای آسانسور هیدرولیکی جک در کنار غیرمستقیم

نصب آسانسور هیدرولیکی جک از بغل غیرمستقیم به شرط استفاده از تجهیزات استاندارد مانند یک کارسلینگ کامل و با کیفیت ساده است. بزرگترین مزیت این روش کوتاه بودن جک است که باعث می شود در هر چاه آسانسوری نصب شود. به همین دلیل است که اکثر آسانسورهای هیدرولیک با استفاده از این روش محبوب اجرا می شوند. آسانسورهای مسافری، خانگی، بالابرهای باری و … خصوصا اگر طول مسیر بیشتر از دو یا سه توقف باشد معمولا با سیستم جک از بغل هیدرولیک اجرا می شوند.

معایب آسانسور هیدرولیکی جک در کنار غیرمستقیم

وجود سیم بکسل ها، فلکه و نصب پاراشوت کمی کار نصب آسانسور غیرمستقیم جک در کنار را پیچیده می کند. کارسلینگ های طراحی شده برای آسانسورهای غیرمستقیم پیچیده و گران هستند. ولی در هر صورت این موارد مشکلات عمده ای به حساب نمی آیند و کار نصب دستگاه با دانش فنی کافی، آسان است. نکته دیگر در نصب جک غیرمستقیم 1:2 محاسبه دقیق پایه جک هیدرولیک است. طول پایه جک باید بطور دقیق بر اساس طول جک و شرایط ساختمانی محاسبه و اجرا شود. این کار باید مطابق با راهنمای سازنده جک یا کارسلینگ صورت گیرد.

آسانسور جک از بغل دوبل

سیستم چه از نوع مستقیم باشد و چه از نوع غیرمستقیم، برای اجرای کابین های بزرگ و سنگین مانند خودروبر، نیاز به دو جک در طرفین است. مدل دو جک در کنار مستقیم یا غیرمستقیم بیشتر در آسانسورهای خودروبر، آسانسورهای باری و بطور کلی آسانسورهای سنگین مورد استفاده قرار میگیرد. اگر محدودیت ارتفاع چاه وجود نداشته باشد ترجیح بر سیستم دو جک از بغل مستقیم است. در غیر اینصورت می بایست دو جک در کنار غیرمستقیم با استفاده از دو فلکه و یک یوک خاص مورد استفاده قرار گیرد. در این حالت یوک کابین، معمولا دارای یک کشنده مورب است. زیرا جک ها روبروی هم قرار نمیگیرند. در این مدل دو یا چهار خط ریل برای کابین بکار می رود. در مدل غیرمستقیم هر جک باید دو خط ریل جداگانه روبروی هم بعنوان راهنمای جک داشته باشد.

آسانسور هیدرولیک جک در کنار تلسکوپی

در روش جک در کنار مستقیم، همانطور که ذکر شد، یکی از مشکلات عمده بلند بودن جک نسبت به چاه آسانسور است. یکی از راهکارهای پیش رو استفاده از جک تلکسوپی است. جک های تلسکوپی متناسب با شرایط کاری بصورت دو یا سه مرحله طراحی و اجرا می شوند. بکارگیری جک تلسکوپی می تواند صرفه جویی قابل توجهی در فضا کند. البته شایان ذکر است جک های تلسکوپی فرایند طراحی و ساخت پیچیده ای دارند و بسیار گران قیمت هستند.

خلاصه و جمع بندی

آسانسور هیدرولیک جک از بغل می تواند بصورت غیرمستقیم، مستقیم، دوبل و تلسکوپی طراحی و اجرا شود. نوع آن بستگی به شرایط ساختمانی و مششخصات آسانسور دارد. در هر صورت این سیستم (جک در کنار) یکی از محبوب ترین و متداول ترین سیس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.