قیمت پاوریونیت آسانسور هیدرولیک

قیمت پاوریونیت آسانسور هیدرولیک به عوامل گوناگونی بستگی دارد که باید مورد توجه خریداران و متخصصین این رشته قرار گیرد. در این نوشته، عوامل موثر در انتخاب یک پاوریونیت مناسب برای آسانسور هیدرولیک از جمله قیمت مورد بررسی قرار می گیرد. ابتدا شرح مختصری از کارکرد و نقش پاوریونیت در آسانسور هیدرولیک ارائه می شود. سپس  عوامل تعیین کننده در قیمت پاوریونیت آسانسور هیدرولیک مورد بررسی قرار می گیرند.

قیمت پاوریونیت آسانسور

عوامل موثر بر قیمت پاوریونیت آسانسور

عوامل بسیاری در تعیین قیمت پاوریونیت هیدرولیک آسانسور تاثیرگذار هستند. برخی از این موارد در زیر فهرست شده اند:

  • نوع پاوریونیت
  • شرکت سازنده
  • نوع و کیفیت تجهیزات اصلی
  • نوع و کیفیت تجهیزات جانبی
  • خدمات پشتیبانی
  • بسته بندی و مدارک فنی
  • انطباق با استاندارد

نقش پاوریونیت در آسانسور هیدرولیک

پاوریونیت هیدرولیک مهمترین بخش آسانسور هیدرولیک است که نقش تامین نیرو، ایجاد و کنترل جریان هیدرولیک را برعهده دارد. الکتروموتور از طریق نیروی برق پمپ هیدرولیک را به گردش درآورده و پمپ، روغن را در مدار هیدرولیک جاری می‏کند. جریان روغن از طریق شیرهای هیدرولیک، کنترل و تنظیم شده و به سمت جک آسانسور هدایت می‏شود تا کابین در جهت بالا عمل کند. در حرکت آسانسور به سمت پایین، شیر کنترل وارد عمل می‏شود تا روغن داخل جک به سمت مخزن حرکت کند.

بنابراین شیر کنترل، پمپ و موتور اجزای اصلی پاوریونیت هستند. مخزن روغن، شیلنگ ‏ها، اتصالات، کاهنده سروصدا (سایلنسر)، لرزش گیر، دریچه باک، جعبه برق، گرمکن روغن و … دیگر اجزای پشتیبانی کننده پاوریونیت هستند. در مقاله بررسی انواع پاوریونیت آسانسور هیدرولیک به صورت مفصل ساختار، انواع، و عملکرد آسانسورهای هیدرولیک شرح داده شده است.

قیمت پاوریونیت آسانسور

انواع پاوریونیت بر اساس نوع شیر

پاوریونیت های آسانسور معمولا بر اساس نوع شیر کنترل و تجهیزات نیرو محرکه گروه بندی می شوند. در یک  دسته بندی عمومی، پاوریونیت ها را می توان به سه گروه اصلی تقسیم نمود. برای آشنایی بیشتر با این موضوع مقاله بررسی کامل انواع پاوریونیت آسانسور هیدرولیک که در سایت هوپاد لیفت منتشر شده است را مطالعه کنید.

پاوریونیت با شیر کنترل مکانیکال

این نوع از پاوریونیت ها با شیرهای کنترل هیدرولیک مکانیکال تجهیز شده اند. عملکرد شیرهای کنترل مکانیکال، بر پایه سولنوئید است و بسته به نوع شیر دقت و عملکرد متفاوتی دارند.

پاوریونیت های با شیر مکانیکال عملکرد مطلوبی دارند و به دلیل قیمت کمتر در اغلب آسانسورهای هیدرولیک مورد استفاده قرار می گیرند. یک پاوریونیت با شیر مکانیکال با کیفیت می تواند عملکرد بسیار مطلوبی داشته باشد.

پاوریونیت با شیر الکترونیک

این نوع پاوریونیت ها قیمت بسیار بالاتری نسبت به پاوریونیت های مکانیکال دارند. شیر کنترل در این نوع از پاوریونیت با استفاده از بوردهای الکترونیکی عملکرد تدریجی دارد. بدین ترتیب، شیر کنترل با فیدبکی که از عملکرد آسانسور دریافت می کند در هر لحظه مجرای ورودی یا خروجی را تنظیم می کند. از این طریق سرعت آسانسور در هر لحظه مستقل از بار و درجه حرارت در کنترل است.

پاوریونیت بر پایه درایو

بدون شک قیمت پاوریونیت آسانسور در این نوع در مقایسه بسیار بیشتر است. این نوع پاوریونیت ها می توانند هم از نوع شیر مکانیکال و هم از نوع شیر الکترونیک باشند. در هر حالت سیستم عملکرد به نحوی است که حرکت آسانسور در جهت بالا با موتور صورت می گیرد. موتور از طریق درایو راه اندازی می شود و می تواند با تغییرات ولتاژ، فرکانس را تغییر داده و منحنی حرکتی بسیار مطلوبی را ایجاد کند. همچنین به کمک درایو جریان راه اندازی موتور سه فاز کاهش یافته و حرارت تولید شده بسیار کمتر خواهد بود.

پاوریونیت آسانسور

پاوریونیت آلگی

نوع و کیفیت تجهیزات اصلی

شیر کنترل

در بخش انواع پاوریونیت به نوع شیرهای کنترل در حالت کلی پرداخته شد. شیرهای کنترل الکترونیک بسیار گران هستند و به تبع قیمت پاوریونیت را افزایش می دهند. معروف ترین تولید کنندگان شیر الکترونیک پاوریونیت آسانسور شرکت بوخر BUCHER کشور سوییس، و شرکت آلگی ALGI کشور آلمان هستند.

بسیاری از سازندگان پاوریونیت الکترونیکی از شیر کنترل بوخر استفاده می کنند. ولی شرکت آلگی شیرهای کنترل را فقط در پاوریونیت های برند همین شرکت ارائه می کند.

اما شیرهای کنترل مکانیکال که بسیار محبوب و پرکاربرد هستند قیمت پایین تری نیز دارند. سازندگان پاوریونیت از شیرهای مکانیکی گوناگونی استفاده می کنند. برخی از آنها شیرهای مکانیکی را خودشان به صورت کارگاهی می سازند و برخی از تولیدات شرکت های دیگر استفاده می کنند.

معروف ترین تولید کنندگان شیر مکانیکی آسانسور در جهان شرکت بلین BLAIN کشور آلمان و شرکت ALGI کشور آلمان هستند. محصولات این دو شرکت از نظر کیفیت و سطح عملکرد نسبت به رقبای ایتالیایی در کلاس کاملا متفاوتی قرار می گیرند و البته از نظر قیمت هم بسیار گران تر هستند. محصولات شرکت بلین از شهرت بیشتری در بازار برخوردارند ولی محصولات شرکت آلگی قیمت بالاتری دارند.

چنانچه تمایل دارید اطلاعات کاملی درباره انواع شیرهای بلین، مشخصات فنی و کاربردهای آن به دست آورید، پیشنهاد می کنیم مقاله بررسی همه جانبه شیرهای بلین را مطالعه کنید.

شیر بلین پاوریونیت آسانسور

الکتروموتور

دو نوع الکتروموتور در پاوریونیت ها استفاده می شود. نوع اول موتورهای اصطلاحا خشک یا موتور هوا خنک است. این نوع موتور دارای پوسته آلومینیومی یا چدنی است با استفاده از فن با جریان هوا خنک می شود. استفاده از موتور های خشک اغلب در پاوریونیت های صنعتی رایج است و در پاوریونیت آسانسور کاربرد مناسبی ندارد.

نوع دوم، موتور مستغرق یا داخل روغن submersible است. چون این الکتروموتور بدون پوسته، داخل مخزن روغن تعبیه می شود، به آن موتور غوطه ور در روغن نیز می گویند. سر و صدای کمتر، خنک کاری اتوماتیک با روغن، حجم و وزن کمتر از جمله مزایای این نوع موتور ها هستند.

قیمت موتورهای مستغرق در توان های پایین (زیر 5 کیلووات) کمی بیشتر از موتورهای خشک است ولی در توان های بالاتر معمولا قیمت کمتری دارند.

قیمت پاوریونیت آسانسور

پمپ

فقط در پاوریونیت های صنعتی از نوع پمپ دنده ای استفاده می شود و به هیچ وجه کاربرد مناسبی در پاوریونیت آسانسور ندارند. پمپ های رایج در پاوریونیت های آسانسور، از نوع اسکرو screw هستند. این نوع پمپ ها نسبت به فشار حساسیت بالایی دارند ولی فلو ریت های بسیار بالا را هم تامین می کنند. اگرچه قیمت پمپ های دنده ای با نرخ جریان کم نسبت به پمپ های اسکرو کمتر است، ولی در سایزهای بزرگتر این قیمت آن نیز بیشتر است. قیمت پمپ های اسکرو بسته به نوع و ظرفیت و شرکت سازنده متفاوت هستند.

پمپ پاوریونیت آسانسور هیدرولیک

برند پاوریونیت آسانسور و قیمت

پاوریونیت ها در بازار یا به صورت پکیج وارداتی و یا به صورت مونتاژ در ایران تامین می شوند. لازم است نکاتی درباره هر یک از این دو نوع پاوریونیت مورد توجه قرار گیرند:

  • کیفیت دستگاه
  • اعتبار شرکت سازنده
  • نوع تجهیزات به کار رفته
  • قطعات و لوازم جانبی
  • امکان تامین قطعات یدکی
  • قیمت قطعات یدکی
  • برندهای وارداتی
  • خدمات و گارانتی شرکت تامین کننده