تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی

یکی از موضوعات کلیدی در مقایسه بین آسانسور هیدرولیک و آسانسور کششی، قیمت و هزینه است. در این نوشته سعی می شود تا بصورت خلاصه، تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی تجزیه و تحلیل شود. مدیران پروژه ها، و بهره برداران نهایی ساختمان باید اطلاعات کافی از ابعاد فنی، اجرایی و قیمت نهایی در دست داشته باشند تا بهترین تصمیم را بگیرند.

مقایسه قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی با اعداد و ارقام کمی پیچیده است. زیرا انواع گوناگون آسانسورهای هیدرولیک و کششی تفاوت بسیار زیادی از نظر قیمت دارند. نوع تجهیزات بکار رفته، برند قطعات، کشور سازنده، مدل نصب و … مقایسه را پیچیده می کنند. در نوشته پیش رو سعی بر این است که ابعاد گوناگون قیمت تمام شده آسانسور مورد بررسی قرار گیرد. یک چهارچوب کلی برای مقایسه مورد نظر قرار گرفته و خطوط راهنمای لازم در این خصوص ترسیم شده است.

عوامل موثر در قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی

بمنظور بررسی جامع تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی ابتدا لازم است ابعاد گوناگون هزینه و قیمت تمام شده آسانسور شناسایی و دسته بندی شوند. در اینجا قیمت تمام شده و هزینه ها به چهار گروه اصلی تقسیم شده اند:

  • قیمت خرید تجهیزات و قطعات آسانسور
  •  هزینه نصب و راه اندازی آسانسور
  • هزینه های ساختمانی آسانسور
  • هزینه نگهداری و بهره برداری آسانسور

تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیم و کششی

تفاوت قیمت تجهیزات آسانسور هیدرولیک و کششی 

در اینجا بمنظور شکل دادن به چهارچوب بحث، تجهیزات و قطعات آسانسور به سه دسته اصلی تقسیم میشوند. دسته اول تجهیزات نیروی محرکه است که شامل پیشرانه و تجهیزات وابسته خواهد بود. دسته دوم سیستم کنترل است که تابلوی فرمان و متعلقات آن را در بر میگیرد. و در نهایت دسته سوم، شامل ریل ها، کابین، و سایر قطعات آسانسور می شود. همانطور که گفته شد، یک معیار مشخص برای قیمت تجهیزات انواع آسانسور وجود ندارد. در شرایطی که قیمت موتور آسانسور، با برندهای گوناگون بسیار متفاوت است، یک مقایسه کلی بین انواع آسانسورهای کششی و هیدرولیک تقریبا غیرممکن است.

تجهیزات نیروی محرکه آسانسور هیدرولیک و کششی

تجهیزات نیروی محرکه در آسانسور هیدرولیک شامل جک (ها)، پاوریونیت و شلنگ است. قیمت این تجهیزات به نوع سیستم، کیفیت و قابلیت های آنها بستگی دارد. اطلاعات مبسوطی در این زمینه در مقاله های انواع جک آسانسور هیدرولیک و بررسی انواع پاوریونیت آسانسور هیدرولیک به رشته تحریر درآمده است. همچنین یک مطلب کامل درباره عوامل موثر در قیمت پاوریونیت آسانسور هیدرولیک در دسترس است که میتواند برای علاقمندان مفید باشد. تجهیزات آسانسور کششی شامل موتور گیربکس یا موتور گیرلس، فلکه موتور، فلکه های هرزگرد، وزنه های تعادل و قاب وزنه ها می شود.

پاوریونیت آسانسور هیدرولیک

سیستم کنترل آسانسور هیدرولیک و کششی

آسانسورهای کششی چه از نوع موتور گیربکس و چه گیرلس، در سیستم های کنترل رایج به روش VVVF عمل می کنند. در این روش تغییرات دور موتور بصورت تدریجی با استفاده از درایوی که در تابلوی فرمان تعبیه شده صورت میگیرد. این درحالی است که پاوریونیت آسانسورهای هیدرولیک در اغلب موارد بدون درایو عمل می کنند. البته انواعی از پاوریونیت ها بیشتر در شرایط کاری با ترافیک بالا با بهره گیری از درایو عمل می کنند ولی سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار ندارند.

بنابراین، در اغلب موارد تابلوی فرمان آسانسور هیدرولیک بدون درایو است ولی تابلوی آسانسور کششی به درایو مجهز میشود. قیمت درایوها قابل توجه است و این موضوع باعث می شود تا این موضوع روی تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی تاثیر داشته باشد.

سایر تجهیزات و قطعات آسانسور

در آسانسورهای هیدرولیک جک مستقیم، سیم بکسل ها، فلکه، قلاب بکسل، پاراشوت و گاورنر بطور کامل حذف میشوند. در سیستم های غیرمستقیم، مقدار سیم بکسل مورد نیاز به مراتب نسبت به آسانسورهای کششی کمتر است. بنابراین در تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی تاثیر بسزایی دارند. همچنین، به دلیل حذف وزنه های تعادل در آسانسورهای هیدرولیک، ریل های راهنمای وزنه، کفشک ها، براکت ها، لقمه ها و پیچ و مهره های آنها نیز حذف میشود. این مورد نیز در تفاوت قیمت تجهیزات آسانسور هیدرولیک و کششی قابل توجه است.

سایر تجهیزات و قطعات از قبیل کابین، درب ها، پانل های فرمان، سنسورهای چاه، ضربه گیرها و … تقریبا مشابه هستند.

هزینه نصب و راه اندازی آسانسور

یکی دیگر از پارامترهای مهم و موثر در بررسی تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی، هزینه های نصب و راه اندازی است. نصب و راه اندازی آسانسورهای هیدرولیک در مقایسه با انواع آسانسورهای کششی، با هزینه کمتر، در زمان کمتر و ایمنی بالاتر انجام میشود. برخی از دلایل این امر بشرح زیر خلاصه شده اند:

  • تجهیزات نیروی محرکه آسانسورهای هیدرولیک روی زمین نصب میشوند. درحالیکه تجهیزات نیروی محرکه آسانسورهای کششی در بالاترین قسمت چاه آسانسور تعبیه می شوند. جابجایی موتورهای سنگین آسانسور کششی به بالای چاه آسانسور، کاری دشوار، زمان بر و پرخطر است. این موارد بطور قطع روی هزینه های اجرایی تاثیر میگذارد.
  • حذف وزنه های تعادل، ریل های راهنمای وزنه، براکت ها و … در آسانسورهای هیدرولیک، کار نصب و راه اندازی را آسان تر، و به تبع کم هزینه تر می کند.
  • تنظیمات درایو و منحنی حرکت آسانسور کششی برخی مواقع بسیار پیچیده و زمانبر می شود. این مراحل در آسانسورهای هیدرولیک منتفی است.
  • در آسانسورهای هیدرولیک با عملکرد مستقیم سیم بکسل ها، پاراشوت و گاورنر، فلکه و بسیاری از متعلقات دیگر حذف شده اند. این امر نیز در سهولت و هزینه اجرایی کار تاثیرگذار است.

هزینه های ساختمانی آسانسور

در بررسی تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی، هزینه های ساختمانی و سازه نیز باید مورد توجه قرار گیرد. برخی از مهمترین موارد در این خصوص در ادامه شرح داده شده است.

  • آسانسورهای هیدرولیک نیازی به اتاقک موتورخانه در بالای چاه آسانسور ندارند. اتاقک موتورخانه آسانسور هیدرولیک کوچکتر است و در طبقات پایین قرار میگیرد. احداث اتاقک در پایین هزینه کمتری دارد ضمن اینکه انعطاف پذیری بالایی در تعیین محل آن وجود دارد.
  •  آسانسورهای هیدرولیک در مقایسه با آسانسورهای کششی، اغلب فضای کمتری اشغال می کنند. این موضوع به دلیل حذف وزنه های تعادل و ریل های آن است.
  •  آهنکشی داخل چاه آسانسورهای هیدولیک سبک تر و ساده تر است. تجهیزات در سیستم های هیدرولیک روی زمین قرار گرفته و نیروی زیادی به سازه اعمال نمی کند.
  •  در اجرای آسانسورهای هیدرولیک با جک در زیر مستقیم، باید حفره ای برای قرار گرفتن جک داخل آن در زمین ایجاد شود. این حفره باید در برابر نفوذ آب مقاوم شود و تمهیداتی برای جلوگیری از ریزش جداره های آن پیش بینی شود. این موضوع در هزینه های نصب و راه اندازی باید مورد توجه قرار گیرد.

هزینه نگهداری و بهره برداری آسانسور

بررسی هزینه های بهرهبرداری و نگهداری و تعمیرات آسانسور یکی از موضوعات مهم در فرایند انتخاب است که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار میگیرد. آژانس بهره وری انرژی سوئیس در این زمینه مطالعات کامل و ارزشمندی را صورت داده است. در این پژوهش، مصرف انرژی از یک سو و هزینه های متداول تعمیرات و نگهداری از سوی دیگر بررسی شده اند. تفاوت هزینه آسانسور هیدرولیک و آسانسور کششی بر اساس دو شاخص یاد شده تجزیه و تحلیل شده است.

در این پژوهش شرایط یکسانی برای آسانسور کششی و هیدرولیک جهت مقایسه در نظر گرفته شده است. ترافیک آسانسورها، حدود 40.000 سفر در سال یا به عبارتی روزانه 100 سفر، مبنای محاسبات قرار گرفته است. نتیجه این پژوهش نشان می دهد که آسانسورهای هیدرولیک میتوانند در مقایسه با آسانسورهای کششی در حدود 800 یورو درسال صرفه جویی به همراه دارند.

مقایسه قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی

جمع بندی و خلاصه

در این مقاله تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا قیمت و هزینه های تمام شده در چهار گروه تقسیم شد. قیمت خرید تجهیزات و قطعات آسانسور هیدرولیک و کششی مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه شرح داده شد که به چه علت هزینه نصب و راه اندازی آسانسور هیدرولیک پایین تر است. همچنین بر مبنای توضیحاتی که ارائه شد، هزینه های ساختمانی و هزینه نگهداری و بهره برداری آسانسور هیدرولیک در مجموع نسبت به آسانسورهای کششی پایین تر است. 

البته لازم به توضیح است که در کنار قیمت و هزینه آسانسور جنبه های مهم دیگری از قبیل قابلیت اطمینان و ایمنی آسانسور باید مورد توجه قرار گیرد.  استفاده از بخشی از مقاله با ذکر منبع و لینک آن بلامانع است.

 

 

The last comment and 5 other comment(s) need to be approved.
3 پاسخ
  1. محمدرضا جدیدی
    محمدرضا جدیدی گفته:

    با سلام. مطالب را خواندم و استفاده کردم، مفید بود، و به همین علت از زحمات شما سپاسگذارم،

    پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.